وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر نوع رویداد آنلاین گفته می‌شود که در  محیط وب و با استفاده از اینترنت و نرم‌افزارهای خاص به صورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه در یک زمان مشخص برگزار می‌شود. کلاس آنلاین، سمینار آنلاین، دوره مجازی، کلاس مجازی و … نیز نام‌هایی هستند که به جای وبینار به کار می‌روند و همه ما کم و بیش با آن­ها آشنایی داریم.

به هنگام برگزاری وبینار، کاربران و مدرس یا برگزار کننده در زمانی مشخص آنلاین می‌شوند و با مراجعه به لینکی که در اختیار آن­ها گذاشته شده، در محیطی ویژه حضور پیدا می‌کنند؛ این محیط ویژه را می‌توان یک بستر یا پلتفرم آموزش دانست که ارتباط و آموزش را با امکانات مختلف، ممکن می‌سازد. مدرس در این پلتفرم از طریق صدا و تصویر، نمایش فایل ارائه، ترسیم اشکال بر روی وایت برد، نمایش ویدیوهای مختلف آموزشی و به اشتراک گذاری صفحه نمایش یا دسکتاپ خود، مطالب را به شرکت‌کنندگان منتقل می‌کند و افراد حاضر در وبینار نیز، در صورت نیاز به توضیح بیشتر یا مطرح کردن سوالات خود از امکان ارسال پیام‌های متنی، صدا و تصویر استفاده می‌کنند.

درهمین راستا پس از همه گیری کرونا معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اراک اقدام به برگزاری مجموعه وبینار­هایی در قالب "به وقت پژوهش" نموده است. این وبینار­ها شامل موضوعات پژوهشی می­باشد که ثبت نام و حضور در این وبینار­ها به صورت رایگان می‌­باشد.